Sunday 23 October 2011

Monday Mood...~Atiee Aidil~

Assalamualaikum...
Halooooo....Atiee Aidil in The Blog....
Hurmmm...Today Is Monday Mood...
Mesti ramai yang masih mood cuti...Maklumlah...anak-anak tersayang da mula cuti sekolah...
Wakeup...wakeup...
Tak mau la mood cuti...moh kiter kerja cari rezeki...
Cam ayat dalam citer P.Ramlee...
Selagi belum tutup mata..kerja..kerja...kerja...
Ha...Jangan jadi cam dalam gambar kat atas tue sudah la yek....

Today adalah hari memandu yang tanpa ada rasa tekanan...
Wah...boleh kew macam tue...
Boleh la...
This week is school holiday...so traffic so clear..(wah..ayat skema la plak)..
Hmmm..bila cuti sekolah jea..jalan tak sesak pun..
Kaki pun tak rasa lenguh..sebab laju jea bawak kereta..
Tak payah sikit-sikit break..sikit-sikit tekan clash...
Tapi...nape yek..kalau cuti sekolah..jalan clear...
Pelik bin Ajaib la..
Tak kan...anak-anak nie bawak kereta pi sekolah...

yang bawak kereta semuanya cikgu-cikgu sekolah..
Pelik-pelik...
Tapi apa-apa pun kita ENJOY...
sebab seminggu memandu tanpa tekanan...
Kat sini ada beberapa tips Untuk Kurangkan Tekanan Semasa Memandu


~ Jika memandu bersendirian, hadiahkan senyuman itu kepada diri sendiri.
~ Fikirkan perkara positif dan mengandaikan pemandu berkenaan dalam kecemasan sambil dengan ikhlas  mendoakan dia menjadi pemandu lebih berhemah.Mungkin ramai tidak sedar kita mendapat banyak manfaat jika mempunyai fikiran positif dan bersangka baik terhadap orang lain.
~ Apabila kita berfikiran positif, badan secara tidak langsung memberi tindak balas positif juga.Keadaan ini terbukti dapat mengawal kadar degupan jantung dan tekanan darah kita.
~ Bagi umat Islam, kita boleh berzikir, beristighfar atau membaca surah pendek untuk meredakan perasaan geram, terutama ketika memandu.
~Lebih baik jika dipasang bacaan ayat suci al-Quran kerana ia boleh mengalihkan perhatian kita daripada terlalu memikirkan sikap pemandu lain yang kurang berilmu itu.


Selain itu kita boleh mendengar muzik atau lagu. Kajian menunjukkan muzik mempunyai kesan tidak langsung kepada penghasilan hormon tekanan dan merangsang pengeluaran hormon noradrenalin dan endorfin yang membuat kita berasa selesa.Dari sini, badan kemudian menghasilkan lebih banyak antibodi yang akan menguatkan daya ketahanan badan.Jenis muzik untuk mengurangkan tekanan berbeza mengikut cita rasa dan personaliti setiap orang.Penyelidik mendapati kadar pernafasan, tekanan darah dan pengecutan otot perut berubah mengikut jenis muzik yang didengar.Alunan muzik lembut dan menenangkan boleh menurunkan tekanan darah ke tahap tertentu.Otak kita ada dua bahagian, iaitu otak kiri (pemikiran logikal) dan otak kanan (pemikiran kreatif) yang boleh dihubungkan fungsinya melalui muzik.Otak bertindak balas terhadap muzik lembut dan tenang melalui beberapa pertukaran daripada fasa beta (pemikiran cergas dan peka) kepada alfa, teta dan delta (ketika tidur lena, iaitu fasa yang sangat tenang).Alunan muzik lembut dan menenangkan yang dipasang pada pesakit dikatakan boleh membantu mempercepatkan proses pemulihan.

No comments:

Post a Comment