Thursday 8 December 2011

08-June-2011 ~ 08-Dis-2011

Perginya insan yang paling ku sayang dalam hidup ku..

Pemergian nenda tercinta dalam hidup ku amat terbekas dalam hati ini...kerana perginya nenda tak mungkin akan kembali lagi...AL-FATIHAH buat nenda tersayang Hajah Jamiah Binti Elias

Selama hidup bersama nenda banyak yang ku pelajari...dari kecil ku membesar bersama nenda..nenda seorang yang tegas & agak garang..tapi garang nenda...nenda tetap menyanyangi semua cucunya..

Masih ku ingat...
Saat pertama kali kaki ku melangkah ke alam pra sekolah...nenda menghantar ku kesekolah menaiki basikal tua


Pergi ku dihantar...Balik ku dijemput...betapa indah & manis nya kenangan itu...andai bisa ku putar kembali saat-saat itu, ku masih ingat...habis seisi sekolah seperti biasa...ku menanti nenda di tempat biasa..tapi nenda tak kunjung tiba...sehingga lah pakcik ku datang menjemput ku pulang ke sekolah...rupanya sesuatu yang buruk telah belaku pada nenda...nenda jatuh...

Mulai dari saat itu tiada lagi nenda & basikal tua menghantar ku ke sekolah....ku mulai belajar untuk berdikari...menaiki bas sekolah...


Dari kecil nenda dah mulai mengajar ku menabung..duit sekolah pemberian abah ku beri pada nenda untuk disimpan, ku ke sekolah nenda bekal kan nasi goreng, burger @ roti..
Sweet kan kenangan tu...
Semua masakan dari air tangan nenda memang sedap...Nenda berniaga nasi lemak depan rumah, keenakan nasi lemak & sambal yang nenda buat menepati cita rasa semua orang...1 MALAYSIA...Hebatkan nenda..

Masih ku ingat
Nenda mengajar ku cara untuk lihat jam...Hebatkan...Nenda akan tanya 'atie pukul berapa?'..ku pasti jawab "jarum kecik kat 11 jarum panjang kat 1..(11.05),
saat ini ku senyum keran nenda banyak mengajar ku..
nenda kata budak perempuan tak boleh bangun lambat..kene bangun pagi-pagi..belajar buat kerja rumah

Darjah 4,
Ku hanya dapat bersama nenda sehingga darjah 4 sebab ku mesti mengikut keluarga ku berpindah, waktu barang-barang diangkat...& sehingga keberangkatan ku..ku langsung tidak melihat kelibat nenda menghantar ku pergi...Sedih kurasakan...Tempat yang banyak mencipta kenangan terindah dalam hidupku..

Masih ku ingat...
Setiap kali cuti sekolah akhir tahun ku akan meminta abah untuk menghantarku ke rumah nenda..ku akan habiskan masa cuti sekolah ku di samping nenda..Sehingga la ku menjejakan kaki ke sekolah menengah..
tapi......
semenjak ku masuk ke sekolah asrama, cuti ku banyak ku habiskan hanya duduk di rumah keluarga ku..tiada lagi rutin setiap akhir tahun ku ulang..tapi ada kala ku pulang sendiri ke rumah nenda untuk menjenguk & bertanya kabar..

Nenda...tenangla nenda disana..ku disini mengirimkan doa untuk mu...Kasih mu ku bawa hingga akhir nafasku

AL-FATIHAH

No comments:

Post a Comment